Josefiner

Här om dagen bläddrade jag igenom massa goda recept och blev sugen på att baka lite igen. Jag hittade ett recept på något som heter Josefiner. Jag har aldrig hört talas om dem förut, men tydligen är det en gammaldags favorit. Då äppelpaj är av mina stora favoritbakverk så förstod jag redan innan jag smakat dessa att det bara kunde bli mer än bra. Mördeg, vaniljkräm, äpplen, toscakräm och allt inbakat i en och samma lilla bulle och jag hade rätt, detta recept var toppen.

Josefiner


Mördeg

6 dl vetemjöl
250 g smör
2 dl socker
2 äggulor

Fyllning

3 dl vaniljkräm
2 stora äpplen
Kanel (denna ingrediens lade jag till själv då jag tyckte det var en sak som saknades till detta recept)

Toscasmet

100 gram smör
1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
2 påsar flagad mandel
25 engångsformar av aluminium

Tillagning

Arbeta ihop mördegen och låt den vila i kylen. Gör vaniljkrämen. Koka egen eller gör av pulver. Sätt ugnen på 200 grader. Dela mördegen i 2 lika stora delar. Kavla ut den ena delen tunt och ta ut 25 rundlar, ca 8 cm i diameter. Fördela dem i aluminiumformarna. Kavla ut resten av mördegen och ta ut 25 rundlar till lock, ca 6 cm i diameter denna gång.
Skala och riv äpplerna. Lägg en klick vaniljkräm och lika mycket rivet äpple i formarna. Pudra lite kanel över. Täck med locken och tryck ihop kanterna.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min eller tills de  fått lite färg. Låt kakorna svalna och vrid upp ugnen till 225 grader.
Blanda alla ingredienser till toscagrämen i en kanstrull och rör tills den tjocknat. Den får INTE koka.
När kakorna svalnat något, bred över toscasmeten och grädda ca 5 min eller till toscan fått en fin färg.


Lycka till!



















































Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0