Presenttips

I julas gjorde jag en hemmagjord julklapp som vart mycket uppskattad. Jag gjorde olika sorters tryfflar, kola och knäck, lade detta i en söt liten ask och resultatet både såg och smakade fantastiskt. Eftersom det var jul så gick alla tryfflar i julens smaker - glöggtryffel, pepparkakstryffel och saffranskola. Men tryffel är gott året om kan smaksättas lite som man vill. Här kan man verkligen låta fantasin flöda. Hitta ett bra recept på en god chokladtryffel och laborera med olika smaksättningar. Mina favoriter är chili- och hallontryffel.

Att ta med sig en ask med hemmagjord tryffel är den perfekta "gå bort presenten" och jag tycker att det är roligare än den traditionella blomman eller vinflaskan.
Marmelad, sylt eller en egen müsli är också perfekta "gå bort presenter". Allt man gör själv brukar alltid vara väldigt uppskattat. Recept på detta kommer längre fram.

Om exakt en månad är det Alla hjärtans dag, varför inte ge bort en ask kärlekstryffel till sina nära och kära. Ett perfekt alternativ om man inte har så mycket pengar att köpa presenter för.

Här är receptet på en riktigt god tryffel. Att byta ut smöret mot messör ger en utsökt något saltare smak som gifter sig perfelt till choklad.

Chokladtryffel med messmör:

Ingredienser

500 g mörk choklad (Ju högre kakaohalt desto bättre tryffel. Jag använder mig utan 70% choklad)
3,5 dl vispgrädde
1,5-2 msk messmör


Tillagning

Hacka chokladen och lägg den i en skål. Koka upp grädden och häll den sedan över chokladen. Rör tills chokladen har smält och blivit till en slät kräm. Tillsätt messmör och rör ihop.
Låt stelna i kylskåp i några timmar. Forma till bollar, ju kallare massan är desto lättare är den att jobba med. Ett tips är att korka av händerna mellan varje rullning. Det blir svårare att rulla om man är kladdig. Jag brukar rulla denna tryffel i kakao. Det är både gott, dekorativt och gör att tryffeln inte kladdar ihop sig om man lägger ner det i en burk.


Min smarriga julklapp



Kommentarer
Postat av: Nenaz

Mysig och fin blog ni har:)

Gillar mycket ert hemmagjorda julklapps tips, enkelt och gott:)

Kramar fran Italien:)

2010-02-03 @ 16:28:46
URL: http://nenazrecipe.altervista.org
Postat av: Emma

Ser jättegott ut! Bra <a href="http://www.pressie.se">presenttips</a> också! Kul grej att ge bort!

2011-03-19 @ 14:53:14
URL: http://www.pressie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0